Triumph TR7

Ik heb mijn Triumph TR7 Convertible 2.0 litre op 15 maart 2008 gekocht bij de firma JAVE in Almere. JAVE is nu een Chevrolet dealer (voormalig Deawo) maar van oorsprong was het een Britisch Leyland dealer, een merk dat zij nog steeds als aparte oldtimer garage supporten.
Deze TR7 is op 8 april 1981 in Engeland op kenteken gezet en op 14 december 1994 in Nederland ingevoerd. Hij is nog steeds rechts gestuurd. Het is een leuke auto om mee te rijden, relatief veel binnen ruimte voor een 2-zitter, alleen een beetje zenuwachtig in zijn kont; hij breekt erg gemakkelijk achter uit; als je het weet geeft het niet, maar ik heb ook wel eens in de avondspits achterste voren op de A28 gestaan en dan begin je toch spontaan te zweten.

De TR-7 is begin jaren 70 door Harris Mann ontworpen en is van september 1974 tot en met oktober 1981 in productie geweest. In totaal zijn er 112.368 Hardtops, 28.864 Convertibles en 2.497 TR8, de voor de Amerikaanse markt gemaakte V8 uitvoering, gemaakt. In de door het Amerikaanse blad Time opgestelde lijst van ‘50 slechts gebouwde auto’s ooit’ staat de TR7 op de twijfelachtige 26ste plaats; geflankeerd door de op nummer 25 staande Morgan plus 8 en de Trabant op nummer 27. Technisch qua onderdelen nog niet eens zo’n slecht product maar deze Engelse auto’s werden in de roerige zeventiger vakbondsjaren door zeer ongemotiveerd personeel zo slecht geassembleerd dat hij op deze 26 ste plaats terecht is gekomen.

Reden dat ik voor deze TR7 gekozen heb is jeugdsentiment; Eén van mijn eerste auto’s was een rode TR7 hardtop uit 1976, een echte drama auto; hij stond bij de dealer, ik was onderweg naar de dealer of ik was zelf aan het sleutelen, en toch vond ik het een leuke auto
Onder de motorkap ligt een van oorsprong 1.85 litre Triumph Dolomite motor die opgeboord is tot 2.0 litre met een vermogen van 79 kW of te wel 106 bhp. Topsnelheid bedraagt 183 km/u en acceleratie 1 tot 100 in 9.8 seconden, mits hij benzine met octaangetal 98 te drinken krijgt, anders is hij merkbaar trager.