Pontiac Firebird van Richard

De Pontiac Firebird 1968 Convertible heb ik al vele jaren geleden (hoeveel precies heb ik geen actieve herinnering aan) gekocht als een los frame en een paar pallets met onderdelen. Na meerdere jaren er aan gewerkt te hebben, met wat ingelaste sociale pauzes, is de Firebird in 2019 op kenteken gezet. Dit na enkele maanden met het welbekende “paarse krokodillen” administratief gedoe bij de RDW i.v.m. het invoeren en keuren. Het keuring gereedmaken, met de minimale vereisten voor de APK, is mede door hulp van Jim, een van de leden van de CCCS, toch nog precies op tijd voor onze verhuizing gelukt. In diverse kleuren, met slechts één stoel in het interieur en zonder dak, maar wel met kenteken en APK, door de regen de verhuisrit over de A2 etc. gemaakt. Dan heb je toch veel bekijks en reacties uiteenlopend van zuchtend en tikkend op het voorhoofd, tot glimlachend met opgestoken duimen.

De op een pallet bijgeleverde motor zou gereviseerd zijn, maar bij het voor de zekerheid even verwijderde carterdeksel bleek dat enkele drijfstangen verkeerd om zaten: Dus toch maar de hele motor uit elkaar gehaald, gereviseerd en qua vermogen een beetje gekieteld, wat resulteert in een heerlijk V8-geluid. Gezien de zeer beperkte sleutelruimte was ik erg blij dat de motor er in hing en de eerste keer de gereviseerde V8 , 350 CI (5,7 liter) starten is onvergetelijk.
Een andere onvoorziene onhandigheid was een volledig in elkaar gesmolten kabelboom in het dashboard; dat is voor een kleurenblind als ik niet echt heel handig om draad voor draad te vervangen. Terugkijkend heel fijn dat ik dat nog samen met mijn vader heb kunnen doen. Ook met zoons Dex en Bruno is er gesleuteld en zij moesten natuurlijk ook de nodige testritjes maken.

Ondertussen is de Firebird strak gemaakt, gespoten en voor een klein deel opgebouwd. De eerste CCCS-rit (2023-2) is er ook al mee gereden en de auto is zelfs gebruikt bij een videoclip van een (opkomend) artiest. Voor de liefhebbers: https://www.youtube.com/watch?v=BSGgrLDs9Lc
Binnenkort het interieur en het cabriodak nog (laten) opknappen en verder nog diverse kleinere zaken afbouwen. Genieten doen we er al van, van deze heerlijke auto.