Mijn “outlaw” Porsche 911

 

 

16 mei 2021 was het 30 jaar geleden dat ik mijn Porsche 911 kocht.

 

Op dat moment reed ik in een Alfa 33 en dacht na over een andere auto voor dagelijks gebruik. Een Alfa 75 en een Golf kwamen voorbij maar daar liep ik toch niet echt warm voor. Eerlijk gezegd had (en heb) ik meer met motorfietsen. De 911, of platgeslagen Kever zoals mijn vriendin (en nu vrouw),  hem graag noemde, was de uitzondering op de regel. Ik las alle tests, kende de 2de (3de, 4de) handsprijzen en op vakantie in Frankrijk kocht ik stee vast “le Flat 6”. Dus waarom dan geen 911 gekocht?

Nou, bijvoorbeeld omdat ik in de binnenstad van Utrecht woonde, het onderhoud en de onderdelen duur zijn, een Porsche 911 niet heel praktisch is voor dagelijks gebruik, het niet de auto was voor een jong stel, etc., etc.

 

Uiteindelijk is dit hem dan toch geworden:

Porsche 911SC, het G-model, uit 1977. 2,7 liter 6 cilinder boxer motor (flat 6), 4 bak, leren stoelen en stuur, Compomotive 2-delige velgen en vooral: geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging, geen elektrische ramen, geen opendak en geen airco.

Kleur rood maar in ‘77 zijn leven begonnen in het wit bij zijn 1ste Duitse eigenaar.

 

De eerste jaren gebruikte we de “P” voor ons dagelijks vervoer, kampeervakanties in Frankrijk en skivakanties in Zwitserland.                                                             

Sleutelen gebeurde op straat in Utrecht waardoor de relatie met de buurt zich ook weer enigszins herstelde 😉

 

Naast het normale onderhoud heb ik in die tijd de volgende problemen gehad:

  • Afgebroken stabilisatorsteun (verkeersdrempel)
  • “verdwenen” koppeling (op de Route Napoleon in zuid Frankrijk!)
  • Afgebroken schakelvork (t.g.v. slechte reparatie van de koppeling in Frankrijk)
  • Losgelopen tuimelaar (bedient de kleppen in de motor)
  • Uit het carter getrokken cilindertapeinden

Dit laatste is een bekend probleem van de 2,7 liter vanwege het magnesium carter. De “P” heeft hierdoor 9 jaar op 3 verschillende adressen staan wachten op reparatie. De laatste jaren stond hij bij ons thuis, inmiddels in Breukelen, gestald, waar hij dienst deed als opslagkast voor paardenvoer en een veilig heenkomen vormde voor onze katten wanneer ze achterna gezeten werden door de hond.

 

Toen mijn vrouw in de laatste maand van haar zwangerschap liep en ik een beetje in de buurt wilde blijven, was dat een goed moment me te gaan verdiepen in het motor probleem. Op de avond dat ik het probleem gelokaliseerd had, werd onze 3de zoon geboren (is nu 19!).

Uiteindelijk in het voorjaar de motor draaiend gekregen met nog steeds die losgetrokken tapeinde erin! Veel oudere 911’s rijden hiermee rond zonder dat de eigenaar zich daarvan bewust is. 1 per cilinder geeft geen probleem maar bij 2 moet je aan de bak!

Na 9 jaar ongeconditioneerde stilstand zat alles natuurlijk vast. Alu wielmoeren verpulverd, elektrisch systeem gecorrodeerd en remklauwen vast. Uiteindelijk alles weer gangbaar en het APK goedkeur gekregen. De oude bougies van 9 jaar geleden zaten er nog altijd in!

Vervolgens in de winter bij de plaatselijke plaatwerker het plaatwerk zelf gedemonteerd, slechte plekken en lakwerk laten opknappen, en zelf weer opgebouwd. Dit was het moment dat ik besloot niet voor origineel te gaan maar mijn eigen idee te volgen.

De volgende aanpassingen heb ik uiteindelijk doorgevoerd:

  • Kunststof bumpers (type RUF, Yellow Bird)
  • Cup spiegels
  • Cup velgen, later weer vervangen door de gerestaureerde eerder genoemde velgen
  • Kuipstoelen
  • 4-puntsgordels
  • Sportstuur
  • Short shifter
  • Instelbare sport schokbrekers
  • Turbo stuurstangen
  • Verwijderd: zijskirts, koplamp sproeiers, verwarmingssysteem, tussendemper, isolatie materiaal motorruim, “kinderzitjes”.

 

En recentelijk :

  • Onderstel geheel gereviseerd
  • Elektronische ontsteking
  • RS deurpanelen

 

Na de eerste ritten met onze nieuw opgerichte oldtimerclub, CCCS, gereden te hebben, heb ik zelf de motor gedemonteerd en laten reviseren. Daarna weer zelf op- en ingebouwd. Helaas is tijdens een van de eerste proefstarts één van de nokkenassen gebroken! Na demontage had de motor, wonder boven wonder, geen verdere schade! De nokkenas had een “vermoeiingsbreuk” doordat deze ooit met te veel kracht moet zijn vast gezet. Helaas was mijn luchtinlaat box wel ontploft door de backfire. Alles weer gerepareerd en de motor weer ingebouwd.

 

De motor is voorzien van nieuwe pakkingen, andere gebruikte goede cilinders en zuigers, nieuwe zuigerveren en lagers, nieuwe cilindertapeinden (natuurlijk!), etc. Maar volledig origineel gehouden.

 

Inmiddels is het al jaren “starten en rijden”. (knock on wood).

 

 

Het is een hardcore rijders auto geworden, licht en spartaans. Een “outlaw” zoals dat in de Porsche community genoemd wordt. Mijn vrouw wil niet meer meerijden, te koud/warm, te stug geveerd, harde kuipstoelen, dus ik maak mijn ritjes en ritten (Nürburgring, Stuttgart, Goodwood) met vrienden, mijn zoons of alleen.

 

 

 

Ik doe dus bijna al het werk aan de “P” zelf en naast de CCCS rijd ik af en toe met een ongeorganiseerde club fanaten met o.a. Ferrari’s, Alfa’s, 1 Lambo en heel veel Porsche’s van oud tot de aller nieuwste. Mooi is dan om na afloop een eigenaar van een GT2 te horen klagen dat het er vooraan wel snel aan toe ging. Wij reden voorop!

 

Henri Bos, 2021