Hierbij mijn verhaal over mijn obsessie voor Porsche 911

Het begon in mijn tienertijd. Ik was ongeveer 20/22 jaar en had verkering toen een broer van mijn vriendin van de een op de andere dag plotseling aan kwam rijden met een Porsche 928 van een vriend van hem. Dat vond ik zo’n vette wagen dat ik nog maar 1 wens had en dat was om er ooit ook een te bezitten. Maar iedereen binnen CCCS weet hoe dat gaat als je alleen nog maar een liefhebber bent, dan duurt het jaren want je hebt geen flauw idee over de aanschafkosten, onderhoud, verzekering enz.

Hard werken en sparen wilde ik er wel voor. Maar ja je bent jong en je wilt graag trouwen, gezinnetje stichten en ga zo maar door. En dan gaan er heel veel jaren overheen, maar de droom blijft toch in je hoofd hangen.

Toch kwam dan eindelijk de kans toen ik via mijn vrouw in contact kwam met een ondernemer (waar onze dochter toen werkte) die een zaak had die oase (bloemsteekschuim) verwerkte voor Bloemveiling Aalsmeer. Deze man was helemaal gek van Mercedes en bezat inmiddels ruim 20/24 verschillende types en was op zoek naar een Mercedes 280 SL van 1958. Dit was zijn geboortejaar.  Hij hoorde van mijn interesse in een Porsche 928, waardoor hij dit ook leuk vond om mij daarbij te helpen. Echter ging in die bewuste tijd de benzineprijs omhoog met het bekende kwartje van Kok en vervloog mijn droom in de 928.

Na een aantal maanden kwam hij met een Porsche magazine waarin er een 944 aangeboden werd in Utrecht. Deze kwam het dichtst in de buurt v.d. 928. Er moest wel wat aan de auto gedaan worden, maar de prijs was verleidelijk en dus werd ik de eigenaar van mijn eigen rode Porsche 944. Hij wilde mij wel financieel helpen en als compensatie moest ik dan een overeen gekomen periode in zijn bedrijf werken.

Ondertussen kon ik de auto leren kennen, lekker rijden en genieten. Voor onderhoud en lekker rijden ging ik elke Zaterdag naar een broer van mij die een garage runde in Alkmaar om te sleutelen.

Na 1 jaar was ik de lelijke rode kleur van de Porsche zat omdat de verf begon te verschieten, en dit een eigenschap blijkt te zijn van rode fout gespoten verf. Ik heb toen de auto in Alkmaar laten staan en heb hem helemaal ontmanteld om over te laten spuiten. Ook heb ik de motor deels gereviseerd en een nieuwe kabelboom gemonteerd. Deze klus heeft mij 3 jaar geduurd maar ik was heel tevreden over het resultaat. Ik ben in die tussentijd wel gewisseld van opslagruimte en ging weer van Alkmaar terug naar een vriend in Aalsmeer. Deze had een slopers bedrijf en ik deed heel veel klusjes voor hem, voornamelijk huizen slopen in A’dam. Op die manier kon ik mooi wat geld verdienen voor het onderhoud van de Porsche. Het mooie was dat hij ook helemaal gek was van Porsche en zelf een Porsche Carrera bezat, dus het kon niet mooier. Samen zijn we nog kort lid geweest van Porscheclub Nederland maar dat waren we snel zat. Dit was geen gezellige hobby club maar meer high society. Dit paste niet in ons beeld van hobbyclub.

Er werd ook smerig hard gereden met die auto’s en dit was niet ons idee van genieten.

Na 3 jaar kwam mijn vriend naar ons toe en zei dat hij mijn ultieme wagen had gevonden. Een rode 911SC voor heel weinig geld, maar of de eigenaar er van af wilde was nog onzeker.

Afijn na lang zeuren  (6 maanden) zijn we samen bij die man gaan kijken en daar stond een geweldige oliegekoelde Porsche 911 SC maar de eigenaar twijfelde sterk of hij de auto wel wilde verkopen.

Dat kwam vanwege het volgende. De auto was in bezit van zijn zoon maar helaas was hij bij een ongeluk met een Mercedes hierbij overleden. Zijn vader wilde daarom deze herinnering aan hem liever niet verkopen en stond deze Porsche 911 SC al ruim 15 jaar onder een zeil. Hij ging maar 1 maal per jaar met deze auto de weg op om hem rijdend te houden.

Zelf had hij diverse Porsches staan in een oude schuur om op te knappen toen zijn vrouw zich in het gesprek ging mengen. Haar verhaal was dat haar man nog heel veel werk aan de andere auto’s had, hun zoon niet meer terugkwam door de auto te houden en dat hij het geld door de verkoop heel goed kon gebruiken. Dit gezegd hebbende besloot hij om de auto toch van de hand te doen en hebben we de koop gesloten. Ik was dan ook heel blij met deze aankoop maar wist ook dat ik er nog eerst een hoop werk aan zou hebben.

Mijn vrouw wist nog van niets dus die moest op de hoogte gebracht worden van de koop. Zij verklaarde mij voor gek om deze auto te kopen. Je had er toch al een zei ze, daar heb je 3 jaar aan gewerkt, maar 1 jaar in gereden en nu alweer wegdoen. Als ik maar van het huishoudgeld afbleef was haar eis. Hier heb ik mijzelf altijd keurig aan gehouden dus veel bijklussen en extra uren maken.

Toen ik voor de 1e keer met de nieuwe aanwinst ging rijden had ik het zweet in mijn handen staan en dacht dit gaat gaat niet goed. De auto was heel fel, had een andere pedaal bediening en was hard werken zonder stuur en rembekrachtiging. Maar ik steeds meer van de auto genieten en kreeg hem goed onder controle.

Helaas ook deze rode kleur was na 15/20 jaar al oud en vertoonde ook dezelfde vlekken als de 944. Dus in 2010 ook van deze maar alle carrosserie delen en ramen afgehaald en in A’dam bij Carcare over laten spuiten. Ondertussen had ik in Uithoorn ook een opslag ruimte gevonden om de auto te kunnen stallen en in de wintermaanden het onderhoud en sleutelklusjes te doen.

Omdat ik bij Schiphol Group werkte was het een goede keuze om ook lid van de oldtimerclub CCCS te worden en dat heeft mij veel leuke dagen gegeven.

Ondertussen bleef ik de 911 SC maar rijden onderhouden maar ik was bang om een grote onkostenpost te krijgen als er iets met de motor en elektra zou gebeuren. In 2018 was het helaas zover. Ik rij 1 maal per jaar patienten voor de Hartman Groep in Heemstede en Heemskerk, samen met nog veel meer Oldtimer eigenaars. Op een bloedhete dag in September hield de auto ermee op. Na afkoeling kon ik een half uur later toch weer starten dus als een speer naar Uithoorn.

Daarna ben ik met de auto naar een Porsche garage in Uithoorn gereden waar de 2e eigenaar van mijn auto zijn zaak had. Hij was zeer verrast om zijn auto weer terug te zien en heeft mij toen verteld wat mogelijk de oorzaak van mijn storing kon zijn. Een combinatie van zeer warm weer en een probleem met mijn olie relais. Hij gaf mij toen een adres van een heel goede Porsche garage in Abcoude.

2 weken later zag ik in de stalling onder de auto een grote plas olie liggen. Ik heb daarna contact gezocht met deze garage en heb een goed gesprek gehad met deze monteur die heel lang bij Pon A’dam heeft gewerkt en nu een paar jaar voor zichzelf is begonnen. Hij heeft voorgesteld om de motor en de versnellingsbak volledig te reviseren. En liet ook zien waar er nog meer problemen waren. Hij kwam mij heel betrouwbaar en bekwaam over dus de klus mocht hij uitvoeren.

Zelf zou hij mij op de hoogte houden van alle stappen hier foto’s van maken voor een dagboek (voor mij en voor de taxateur)  en mij bellen om stadia te laten zien. En ik ben zeer tevreden over zijn werk.

Zelf heb ik met mijn zwager in de stalling het hele oliekoel systeem gedemonteerd en schoongemaakt en het motor compartiment gespoten, alle remmen vervangen. Alles bij elkaar heeft dit 4 maanden geduurd, maar ik ben heel erg tevreden met het resultaat. Een oldtimer is niet om hard te rijden maar om te genieten