MG B

Ik vond deze Primrose Yellow MG-B in 1998 bij een autobekleder in Bloemendaal waar zij onder een auto hoes verborgen stond. Nieuwsgierig naar wat er onder de hoes verborgen zat, tilde ik een hoekje op en daar werd een deel van het chroomwerk en een spaakwiel zichtbaar. Gevraagd wat dat was, bleek het een door hem geimporteerde “B” te zijn, volledig in originele staat, dus ongerestaureerd. Hij “wilde er wel van af” zei hij, weinig tijd en zo! Snel de hoes er af getrokken en daar stond zij: nog prachtig in de lak, met nieuwe binnenbekleding, met ook in de kofferruimte prachtig diepzwart hoogpolig tapijt en, van het zelfde materiaal een keurige hoes om het reserve wiel. De auto had geen zichtbare roest, noch aan het lakwerk, noch aan de onderzijde. Alles zag er keurig getectyleerd uit; geen wrak dus. We kwamen snel tot een acceptabele prijs en vervolgens, trots als een pauw mee naar huis gereden. Voor de liefhebber: een “split” bumper, kenmerkend voor in 1970 in de USA afgeleverde B’s. Ik heb de auto laten inspecteren door een vriend met een garagebedrijf: niets op aan te merken. Geen roest, technisch prima in orde, motor OK, dus we konden er zo mee gaan rijden.

Alle documentatie was aanwezig, het originele onderhoudsboekje maar ook het originele Service Passport. Daarin valt te lezen dat de auto is afgeleverd op 31 oktober 1970 aan William en Carol Orchison, 29 Cedar Lane, Orinda in California USA. De leverancier was Geisslers’ British Motor Cars Inc., 2679 North Main Street, Walnut Creek, California 94596. Het onderhoudsboekje is bijgewerkt tot 29 maart 1973, op 18130 milles. De auto was voorzien van het Californische kenteken 908 CLZ.

De auto is vermoedelijk in 1974 door William en Carol ingeruild, want volgens het in “74 afgegeven kentekenbewijs was de eerst volgende eigenaar in 1974 Floyd D. Roberts, 2060 Camel Lane, Apt 1 in Walnut Creek. Daarna is de auto in 1978 het eigendom geworden van William Augustus Wheless, 1501 Central Avenue, Almeda California 94501. De auto blijft tot september 1985 in zijn bezit. Daarna is er een ‘gat’ in de kentekenregistratie tot 1990, want het laatste US kentekenbewijs staat op naam van Jerry Wendell Phillips, Dr. Jacobson Jennifer, 5399 Bryant Avenue. Oakland California 94618 USA. Wel blijkt uit garage rekeningen dat Jerry Phillips in 1989 reeds de bezitter van deze MG was. Hij was de laatste eigenaar in de US, want in 1991 is de auto in Nederland geïmporteerd.
Behoudens het ‘normale’ onderhoud, tot nu toe nog niet veel extra onderhoud aan de auto gehad. Wel een stainless steel uitlaat gemonteerd, een nieuwe kruiskoppeling in de stuurstang, bladveren “geschud”, stoelen met leer bekleed en recentelijk nieuwe Armstrong schokbrekers aan de voorzijde gemonteerd.